امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در گفتوگو با ایکنا از خراسانرضوی، در خصوص هنر رضوی، مکتبی برای توسعه هنر دینی، اظهار کرد: برخلاف تصور برخی افراد که هنر را ابزار انتقال مفاهیم میدانند، هنر زبانی برای انتقال و ترجمه مفاهیم اسلامی است و هنرمند در اینجا نقش مترجم را برای بیننده دارد. هنگامی که هنرمند مفاهیم را درک و درونی کند و در زبان هنری که خود به آن مسلط است آن را جلوهگر کند، مفاهیم شکل میگیرند. همچنین شاعری که به مفاهیم دینی آشنا و به آن ارادت خاصی داشته باشد، در شعر خود این مفاهیم و ارادت میجوشد و از آن اثری ماندگار خلق خواهد کرد.
وی هنر رضوی، مکتبی برای توسعه هنر دینی را مورد ارزیابی و تبیین قرار داد و تصریح کرد: به آنچه که از دل آثار هنری بهصورت اصول، معیار و ملاکهایی درمیآید، مکتب هنری میگویند. مکاتب هنری در تاریخ دوگونه هستند. مکاتبی که مربوط به گذشته میشوند، مانند مکتب معماری در اصفهان، مکتب هرات در نقاشی ایرانی یا در شعر شعرا که بهصورت سبکهای ادبی خصوصاً عراقی و خراسانی شکل گرفته است و مورد دوم مکاتب هنری هستند که در دوران معاصر و جدید بهوجود آمدهاند که گاه از دل اندیشههای غربی شکل گرفتهاند، بنابراین ما در مکتب هنر رضوی در میانه این دو جریان قرار داریم.
حکیمی ادامه داد: آثار بسیاری در حرم مطهر رضوی ذیل اندیشه رضوی و زیارت شکل گرفته است که از آنها میتوان به ملاکها و معیارهایی دست پیدا کرد. از سوی دیگر سخنان بسیاری از اندیشه حضرت رضا(ع) در مبانی روایی، تفسیری و فلسفی اسلامی موجود است که از دل آن میتوان مکتب استخراج کرد. بنابراین تلاقی این دو امر در مکتب هنرهای رضوی است. مکتب هنرهای رضوی بهصورت خلاصه و کلی، جریانی است که مفاهیم و مضامین رضوی، اسلامی و شیعی را به فرمهای هنری تبدیل کند و در قالب زبانهای مختلف هنری بیان و تفهیم کند.
مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی افزود: در جهان اسلام هیچ مکانی مانند حرم مطهر رضوی یافت نمیشود که ۹۰۰ سال مداوم در آنجا هنر خلق شده باشد و بزرگترین هنرمندان، بهترین آثار خود را در حوزههای مختلف مانند معماری، کتیبهنگاری، آیینهکاری و دیگر حوزهها در آنجا جای داده باشند. حتی در جهان خارج از اسلام نیز با آمدن حاکمان جدید در دورهای هنر رشد میکند و سپس با رفتن آنها، هنر آن دوره نیز از بین میرود، اما در حرم مطهر رضوی هنر مداوم درحال رشد است.
وی گفت: ممکن است رشد این هنرها در مواقعی دچار فراز و فرود شود، اما در هر زمانی نقطه اوج خودش را داراست. امروزه نیز هنرمندانی مانند استاد فرشچیان در حوزه هنر به حرم مطهر رضوی ارادتمند و درحال خلق آثار بسیار هنری است. مشهد به دلیل وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) و توجه هنرمندان به مفاهیم دینی، از جایگاه ویژه هنرهای دینی برخوردار است و آثار بسیاری ذیل هنرهای مکتب دینی در مشهد خلق شده است و همچنان نیز ادامه دارد، اما نیازمند ساختارمند شدن است تا بهصورت جدیتری بتواند پیشروی کند.
حکیمی بیان کرد: با توجه به فرمایشات رهبری همیشه باید به هنر توجهی فاخر داشت و متأسفانه توجهی که ایشان در همه حوزهها مدنظرشان است، دیده نمیشود. بخشی از این توجه باید توسط مسئولان رخ دهد، آنان باید توجه ویژهای به خلق آثار هنری هنرمندان داشته باشند و از هنرمندان حمایت کنند و فضایی برای فعالیتهای هنری آنان فراهم کنند. اگر این مسیر پیش گرفته شود و هنر بهعنوان یک امر جدی و اساسی دنبال شود، شاهد اتفاقات و رویدادهای خوبی خواهیم بود.
مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی از فعالیتهای اخیر این مؤسسه خبر داد و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ در این مؤسسه، به ادامه هنرها ذیل مکتب هنرهای رضوی پرداخته شد و یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این مسیر رخ داد مصوبهای بود که در شورای عالی هنر جمهوری اسلامی تصویب شد و مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی موظف شد، سند ملی مکتب هنرهای رضوی را تدوین کند و به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد. همچنین تولید آثار بسیاری در حوزه موسیقی و فیلم کوتاه رخ داده است و مؤسسه پیگیریهای لازم را در این خصوص انجام داده است.
وی در خصوص مهمترین وظیفه مؤسسه آفرینشهای هنری گفت: مهمترین وظیفه مؤسسه آفرینشهای هنری تحقق بخشیدن به ابعاد مختلف جریان مکتبهای هنرهای رضوی است و همه فعالیتهای این مکتب، هرکدام بخشی از این هدف والا را به سرانجام میرسانند.
نظر شما